اثرات خوب نظارت مستمر بر قند خون در طولانی مدت

16نوامبر 2020 - اطلاعات جدید در مورد نظارت مستمر بر قند خون برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 ، در یک دوره قابل توجه طولانی تر از قبل، اکنون در دسترس است. مطالعه ی محققان دانشگاه گوتنبرگ نشان داده اند که استفاده از ابزارCGM ، یا نظارت مداوم بر میزان قند خون، طی چندین سال تأثیرات مطلوبی بر نتایج بیماران و کیفیت زندگی آنها دارد.

فناوری پایش مداوم قند خون(CGM) ، جایگزینی برای فناوری اندازه گیری قند خون قابل حمل کلاسیک با گلوکومتر است که به چندین بار سوراخ نمودن انگشتان در روز نیاز دارد. امروزه تعداد بیشتری از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 به این فناوری جدید دسترسی دارند.

باCGM ، اندازه گیری بدون توقف قند خون با استفاده از یک حسگر بسیار ظریف که در زیرپوست قرار داده می شود، ردیابی می گردد و خوانشهای قند خون به تلفن همراه یا یک دستگاه خوانش جداگانه، ارسال می گردد. می توان این دستگاه را تنظیم کرد که در صورت افت یا افزایش قند خون ، یک زنگ هشدار را به صدا درآورد.

در آزمایشات بالینی قبلی، استفاده از CGM تقریباً در طی شش ماه مورد بررسی قرار گرفته بود. در آخرین آزمایش، بیماران مدت طولانی تری پیگیری شدند: دو سال و نیم.

چندین اثر مثبت

در این مطالعه، 108 بیمار بزرگسال در 13 بیمارستان در سوئد شرکت داشتند. همه بیماران تحت درمان با تزریق انسولین بودند.نتایج منتشر شده در مجله علمی Diabetes Care نشان می دهد که CGM چندین اثر مثبت طولانی مدت برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 دارد.

میانگین قند خون بیماران، که با سطح هموگلوبین گلیکوزیله(HbA1c) ، اندازه گیری می شود، در طول دوره ی آزمایش، 4 میلی مول در مول كاهش یافت. این یک بهبود آشکار بود، علاوه بر این موضوع که بیماران استفاده کننده از CGM، در طی دوره ی مطالعه به حمایت کمتری از سوی کارکنان بیمارستان نسبت به زمان استفاده از گلوکومتر و آزمایش خون مویرگی(روش قدیمی تر)، برای پایش قند خون خود نیاز داشتند.

مدت زمان اپیزودهایی با سطح قند خون بسیار پایین تر (هیپوگلایسمی)، زیر 3.0 میلی مول در مول، که بر وضعیت شناختی بیمار تاثیر منفی می گذارد و اغلب برای بیمار ناخوشایند است، تقریباً 70٪ کاهش یافت. نوسان قند خون بیماران کمتر شد، آنها CGM را راحت تر و لذت بخش تر می دانستند و نسبت به پایین آمدن بیش از حد قند خون خود، دلهره ی کمتری داشتند.

بنابراین این روش دارای تأثیراتی بود که از بیماران هم از نظر پزشکی محافظت می کرد و هم سلامت روانی آنها را افزایش می داد، که در نتیجه دلیلی برای درمان کارآمد در طولانی مدت، فراهم می کند.

نظارت مستمر بر قند خون با دستگاه  CGMدر تمام جهان صورت نمی گیرد

مسئول این مطالعه دکتر Marcus Lind، استاد دیابتولوژی در آکادمیSahlgrenska ، دانشگاه گوتنبرگ ، و پزشک ارشد در بیمارستان Uddevalla، گفت: امروزه ، بیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در سوئد از CGM استفاده می کنند. با این حال، برای سیاست گذاران، استفاده از داده های طولانی مدت به عنوان مبنایی برای تصمیم گیری در مورد روش های درمانی برای یارانه و حمایت، از اهمیت زیادی برخوردار است.

ما دوره هایی داشته ایم که استفاده و پوشش بیمه برایCGM ها در بعضی از مناطق سوئد مورد سوال قرار گرفته است، اگرچه با گذشت زمان ثابت شد که استفاده از این دستگاه تا چه حد مقرون به صرفه است و از بروز بسیاری از عوارض درمان و بیماری دیابت جلوگیری می کند. داده های قوی همچنین در مواقعی که به طور فزاینده ای در مورد کمک های مالی مختلف فنی بحث می شود، مهم است.

دکتر Lind نتیجه گیری کرد: این مطالعه از نظر بین المللی نیز مهم است، زیراCGM برای بیشتر افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در جهان در دسترس نیست و این موضوع برای بسیاری از کشورهای غربی نیز صدق می کند. داده های طولانی مدت لازم است تا تعداد بیشتری از بیماران و سیاست گذاران بتوانند استفاده از  CGMرا بپذیرند و برای آن هزینه کنند.مطالعه ی حاضر نشان می دهد که هنگامی که بیماران از این دستگاه استفاده می کنند و همچنین در سطح توصیه شده برای دوره های طولانی مدت بطور بالینی پشتیبانی می شوند، بسیاری از متغیرهای حیاتی برای افراد دیابتی نوع 1 بهبود می یابند. بنابراین نتایج این مطالعه برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 در سراسر جهان مهم است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-11-good-long-term-effects-glucose.html